Translate

marți, 1 octombrie 2013


Ierarhiile ceresti descrise de Dionisie Areopagitul

Dionisie Areopagitul este cea mai mare autoritate in domeniul angeologiei crestine. Opera sa include mai multe carti legate de lumea ingerilor dintre care enumeram urmatoarele lucrari: “Ierarhia celesta”, “Ierarhia ecleziastica”, “Numele divine” si “Epistola”. Aceste lucrari s-au bucurat de stima si admiratia majoritatii figurilor ilustre ale bisericii.
In lucrarea “Ierarhia celesta”, regasim foarte multe referiri in legatura cu “beatificele ierarhii angelice prin care Tatal Ceresc a manifestat plin de generozitate lumina Sa si cu ajutorul carora noi putem sa ne elevam fiinta pana la splendoarea Sa absoluta”.
Ierarhiile ceresti, mai spune Dionisie Areopagitul, participa la guvernarea intregii creatii si sunt mult mai apropiate de Principiul Divin, reflectand intr-o proportie mult mai mare vointa divina decat se produce aceasta in cazul oamenilor. Intr-adevar “iluminarile Principiului Divin se implinesc mai intai in ei si apoi prin ei ni se transmit noua, oamenilor, revelatiile superioare”.
Ierarhiile ceresti sunt in numar de noua, la randul lor subimpartite in trei ordine majore, numite si triade:
1. Primul ordin / Prima Triada – se afla cel mai aproape de Dumnezeu si cuprinde Serafimii, Heruvimii si Tronurile, cei “cu multi ochi si multe aripi”
2. Al doilea ordin / A doua Triada cuprinde Domniile, Virtutile (sau Puterile) si Stapanirile,
3. Al treilea ordin / A treia Triada cuprinde Intaietorile, Arhanghelii si Ingerii

1.1 Ierarhia cereasca a Serafimilor

Despre semnificatia numelor data Serafimilor, Dionisie afirma ca: “Neobosita si continua lor miscare in cadrul Realitatii Divine, caldura, fierbinteala, clocotul acestei eterne miscari continue, stabila si ferma, care urmareste sa-i aduca pe subordonatii lor ierarhici la acelasi nivel cu ei, elevandu-le energia, facandu-i sa arda si sa se “inflacareze” pana ating o vibratie egala cu a lor, putere purificatoare de o intensitate asemanatoare cu cea a fulgerului, natura luminoasa si stralucitoare care nu se oculteaza si care nu poate fi stinsa niciodata, luminand orice obscuritate si sublimand tot ceea ce este negativ, aceasta este semnificatia numelui de Serafim.”

1.2 Ierarhia cereasca a Heruvimilor

“Cat despre numele heruvimilor, aceasta reveleaza puterea lor de a cunoaste si contempla Divinitatea, capacitatea de a primi darul de lumina cel mai inalt si de a contempla demnitatea Principiului Divin in atotputerea sa originara, capacitatea lor de a se umple de intelepciune si de a comunica, fara invidie, celor din ordinul urmator, propria lor cunoastere.”

1.3 Ierarhia cereasca a Tronurilor

“Cat despre numele Tronurilor, spirite foarte inalte si sublime, acesta ne arata ca ei transcend datorita puritatii lor orice inclinatii negative, ca ei aspira catre varful desavarsirii intr-un mod supraomenesc, ca se dezic ferm de orice atitudine josnica, ca stau intr-un mod ferm si neclintit in jurul Celui Preainalt, ca poarta ceea ce pogoara din Principiul Divin cu un calm de necrezut si in sfarsit ca sunt purtatorii lui Dumnezeu, deschisi sa primeasca darurile sale.”

2.1 Ierarhia cereasca a Domniilor

Sa vedem acum ordinul intermediar al fiintelor ingeresti, numite Domnii, Virtuti sau Puteri si Stapaniri, nume care ne reveleaza caracteristicile lor. “Eu cred”, spune Dionisie, “ca numele revelator al sfintelor Domnii ne arata capacitatea lor de elevare, care niciodata nu este diminuata, fiind libera de orice compromis; ele nu coboara, nu raspund niciodata unei realitati dizarmonioase si tiranice, sunt deasupra oricarei aservitati degradante, intra cat mai mult posibil in comuniune cu Principiul Divin.”

2.2 Ierarhia cereasca a Virtutilor

Numele sfintelor Virtuti semnifica curaj in toate activitatile, un curaj care nu oboseste niciodata sa cumuleze lumina Principiului Divin si care este intens si ferm orientat spre a-L reflecta pe Dumnezeu in fiinta lor.”

2.3 Ierarhia cereasca a Stapanirilor

“Cat despre numele sfintelor Stapaniri aceasta arata egalitatea in grad cu Domniile si cu Virtutile, abilitatea de a acumula daruri divine, puteri supraomenesti.”

3.1 Ierarhia cereasca a Intaietorilor

A treia ierarhie cereasca cuprinde Intaietori, Arhangheli si Ingeri. Dionisie spune: “Numele Intaietorilor indica un caracter divin suveran si o putere de comanda, care este in perfecta consonanta cu puterile suverane; ei se modeleaza dupa acelasi Principiu Unic, izvor al tuturor principiilor; ei, cu ajutorul bunei coordonari a ierarhiilor suverane, exprima acest principiu ca Principiu ordonator suveran.”

3.2 Ierarhia cereasca a Arhanghelilor

“Sfantul ordin al Arhanghelilor, prin pozitia sa centrala in ierarhie este legata in mod egal atat de sfintii Intaietori cat si de Ingeri.” Arhanghelii “primesc pe scara ierarhica lumina Principiului Divin prin intermediul ordinelor primare si le transmit plini de bunatate Ingerilor, care la randul lor ni le manifesta noua, ca raspuns la sfintele atitudini ale celor care devin iluminati de Divin.”

3.3 Ierarhia cereasca a Ingerilor

“Cu ingerii”, spune Dionisie Areopagitul, “se incheie si se completeaza ordinele Fiintelor ceresti, pentru ca Ingerii, ultimele dintre entitatile ceresti, poseda caracterul de mesageri si sunt cei mai apropiati de noi; de aceea, mai mult lor decat celorlalti li se potrivesti numele de ingeri deoarece sarcina lor este aceea de a se ocupa de tot ceea ce este manifestat si mai mult, de lucrurile din lumea aceasta.
Rezumand in final indatoririle si rolul ierarhiilor ceresti, Dionisie Areopagitul afirma ca
“Inteligentele ceresti sunt toate revelatoare si mesagere a ceea ce le precede. Cele mai elevate sunt animate direct de Dumnezeu, in timp ce celelalte, fiecare dupa fortele lor sunt sub tutela entitatilor animate de Dumnezeu.”

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu