Translate

sâmbătă, 23 februarie 2013


Acatistul Sfantului Ioan Botezatorul (7 ianuarie).






Condacul 1

    Prin tine izbavindu-ne de tot necazul, dupa datorita multumire, pe tine aparatorul si fierbinte sprijinitorul nostru te rugam, cel ce ai indraznire catre Domnul, din toate nevoile ne slobozeste pe noi ca sa-ti cantam : Bucura-te, sfinte Ioane, preacinstite Inaintemergatorule !


Icosul 1

   Inger inaintestatator, al cetelor dreptilor, tu esti Ioane proorocule, ca stralucind cu dumnezeiasca lumina, luminezi pe toti cei ce lauda dumnezeiasca pomenirea ta, si cu fierbinteala si dragoste te maresc si zic catre tine asa :

  • Bucura-te, stea de lumina purtatoare lumii;
  • Bucura-te, faclie stralucitoare a toata faptura;
  • Bucura-te, cadere de pierire demonilor;
  • Bucura-te, ridicarea pamantenilor celor cazuti;
  • Bucura-te, lumina necuprinsa de ochii omenesti;
  • Bucura-te, adanc mare vazut de gandurile credinciosilor;
  • Bucura-te, ca tu esti povatuitorul mantuirii;
  • Bucura-te, ca luminezi inimile credinciosilor;
  • Bucura-te, datatorule de bucurie al credinciosilor;
  • Bucura-te, pierzatorul blestemului pamantenilor;
  • Bucura-te, prin care se lumineaza faptura;
  • Bucura-te, prin care se goneste necazul;
  • Bucura-te, Sfinte Ioane, preacinstite Inaintemergatorule !

Condacul 2

    Vazand toti prealuminata vedenia ta, proorocule, si noi zicem ca preamaritul tau chip cu nepriceputa instrainare noua se arata, caci, atingandu-te cu mana de crestetul Stapanului, ai grait asa : Aliluia !

Icosul 2

    Intelegere din buze intinate, cum este cu putinta a lauda, numele tau, dumnezeiescule Ioane proorocule si cel mai intai tuturor cetelor dreptilor? Ci rugaciune cu cantare aducem tie asa :

  • Bucura-te, luminatorul vedeniei celei neobisnuite;
  • Bucura-te, plinirea a multa lumina;
  • Bucura-te, lauda dumnezeiasca a sfintilor lui Hristos;
  • Bucura-te, cer cinstit al dreptilor lui Dumnezeu;
  • Bucura-te, cunostinta fara de numar ce o daruiesti cantaretilor tai;
  • Bucura-te, sanatate preaminunata impartita credinciosilor;
  • Bucura-te, minune mult marita de ingeri;
  • Bucura-te, cel ce esti rana demonilor de mult plans;
  • Bucura-te, lumina mai stralucita decat soarele;
  • Bucura-te, zarea focului celui dumnezeiesc;
  • Bucuraste, luminarea si dulceata credinciosilor;
  • Bucura-te, povata si lumina orbilor;
  • Bucura-te, Sfinte Ioane, preacinstite Inaintemergatorule !

Condacul 3

    Putere din cer, Ioane proorocule, daruieste noua celor ce laudam infricosatoarea si uimitoarea ta minune cea purta toare de lumina si ca aurul stralucitoare si preamarita, ca luminezi inimile credincioeilor, celor ce cu credinta canta lui Dumnezeu : Aliluia !

Icosul 3

    Toata lumea te are pe tine mare aparator si bun ajutor intru nevoi; pentru aceea ca pe un aparator al credinciosilor, si grabnic izbavitor, te cinstim pe tine, si intru pomenirea ta daruri ca acestea aducem tie :

  • Bucura-te, facatorule de multe minuni;
  • Bucura-te, intelepte datator de porunca noua;
  • Bucura-te, fierbinte risipitor de vrajmasi;
  • Bucura-te, mangaietor al firilor celor necajite;
  • Bucura-te, ca te rogi pentru noi catre Domnul;
  • Bucura-te, ca tu pe tiranul il gonesti de la noi;
  • Bucura-te, ca luminezi inimile credinciosilor;
  • Bucura-te, ca indepartezi gandurile cele pline de rautate;
  • Bucura-te, fierbinte folositor al bolnavilor;
  • Bucura-te, margaritarul cel luminat al lui Hristos;
  • Bucura-te, prin care se lumineaza lumea;
  • Bucura-te, prin care s-a gonit viclesugul;
  • Bucura-te, Sfinte Ioane, preacinstite Inaintemergatorule !

Condacul 4

    Din toate necazurile slobozesti pe toti, care cu dragoste si bucurie savarsesc pomenirea ta cea purtatoare de lumina, Sfinte Ioane proorocule si botezatorule; caci, ca o faclie purtatoare de stralucire, luminezi pe cei ce lauda pe Dumnezeu cu cantarea : Aliluia !

Icosul 4

    Soare purtator de lumina, sfesnic cu stralucire de aur, sfinteste, curateste pe cei ce praznuiesc pomenirea ta cea dumnezeiasca, ca se infricoseaza toti, graind tie asa :

  • Bucura-te, sfesnicul luminii celei neapuse;
  • Bucura-te, scaun de nematerialnic foc;
  • Bucura-te, mangaierea sufleteasca a pamantenilor celor necajiti; 
  • Bucura-te, sanatate trupeasca a oamenilor celor bolnavi;
  • Bucura-te, stalpul de bucurie cel in chip de foc al dreptilor; 
  • Bucura-te, cetate de Dumnezeu sadita, si frmusetea oamenilor; 
  • Bucura-te, carmaci prealuminat celor ce inoata;
  • Bucura-te, hranitor preamarit al celor flamanzi;
  • Bucura-te, stea mai luminata decat soarele;
  • Bucura-te, sfesnic stralucitor cu raze de aur;
  • Bucura-te, datatorule de daruri inteleptilor;
  • Bucura-te, ajutatorul celor lipsiti;
  • Bucura-te, Sfinte Ioane, preacinstite Inaintemergatorule !

Condacul 5

    Proorocule, vrand sa mantuiasea Domnul pe pamanteni din inselaciune, ai iesit din pustie ca un Inaintemergator al Domnului si ai inmultit pe pamant darul din destul, sfinte, si toate le-ai luminat cu Dumnezeiasca cunostintacunostinta; pentru aceea cantam lui Dumnezeu asa : Aliluia !

Icosul 5

    Vazut-au fiii oamenilor, proorocule, cinstita mana ta, cand s-a atins sa boteze pe Domnul si s-au infricosat, si cantare dumnezeiasca cu buna alcatuire s-au nevoit a canta tie asa :

  • Bucura-te, slujitorul cel prealuminat al lui Hristos;
  • Bucura-te, intelepciunea tuturor neamurilor;
  • Bucura-te, doctore luminat al bolnavilor;
  • Bucura-te, gonitorul cel infricosator al demonilor;
  • Bucura-te, frumusetea cea prealuminata a Bisericii lui Hristos; 
  • Bucura-te, loc preacinstit cu bun miros al lui Dumnezeu;
  • Bucura-te, minunea minunilor cu multa marire;
  • Bucura-te, dare cinstita cu multa daruire;
  • Bucura-te, vas duhovnicesc prealuminat;
  • Bucura-te, comoara darului cea preacinstita;
  • Bucura-te, luminatorule al maritilor mucenici;
  • Bucura-te, podoaba cea cinstita a preotilor;
  • Bucura-te, Sfinte Ioane, preacinstite Inaintemergatorule !

Condacul 6

    Capul tau cel Dumnezeiesc taindu-ti-se, Ioane proorocule Irodiada purtandu-l se minuna, ca n-a cunoscut de ce se mustra; si acum ca un inger petreci si cu oamenii vorbesti, iar ucenicii, vazind taierea ta, tanguindu-se, au cantat lui Dumnezeu : Aliluia !

Icosul 6

    Proorocule, cand ai zis : nu sunt vrednic a dezlega curelele de la picioarele Celui ce vine dupa mine, s-au infricosat toti auzind acestea, pana cand au vazut pe Acela botezat, si cantand au grait catre tine unele ca acestea :

  • Bucura-te, margaritar de mult pret;
  • Bucura-te, gura cantarilor celor cinstite;
  • Bucura-te, lauda cea dulce a proorocilor;
  • Bucura-te, arma cea nebiruita a credinciosilor;
  • Bucura-te, graiul cel frumos al pustnicilor;
  • Bucura-te, mirul cel cu bun miros al cucernicilor preoti;
  • Bucura-te, turnul cel nebiruit al credinciosilor;
  • Bucura-te, faclia cea prealuminata a Bisericii;
  • Bucura-te, hranitorul saracilor si al strainilor;
  • Bucura-te, vindecatorul orbilor si al schiopilor;
  • Bucura-te, piatra scumpa de mult pret;
  • Bucura-te, faclie mult-luminoasa;
  • Bucura-te, Sfinte Ioane, preacinstite Inaintemergatorule !

Condacul 7

    Mare acoperitor si folositor, ca pe un turn de tarie, te-a aflat pe tine Ioane lumea, cel ce esti mai cinstit decat toti pamantenii, si decat toti dreptii si preacuviosii si arhiereii, ca se spaimanteaza toti cunoscandu-ti viata cea nematerialnica si de aceea canta lui Dumnezeu : Aliluia !

Icosul 7

    Aratat-a faptura noua Stapanul tuturor, prin tine, Ioane, caci, fiind atins crestetul Stapanului de mana ta care tremura, ne-a sfintit pe noi, si a luminat pe cei ce graiesc catre tine unele ca acestea :

  • Bucura-te, datatorul bucuriei celei dumnezeiesti;
  • Bucura-te, pierzatorul blestemului inselaciunii celei diavolesti; 
  • Bucura-te, luminarea si lauda stintelor;
  • Bucura-te, desfatarea si bucuria dreptcredinciosilor;
  • Bucura-te, trandafir cu frumoase vopsele ale mirosului celui de taina;
  • Bucura-te, crin cu bun miros;
  • Bucura-te, vedenie infricosatoare;
  • Bucura-te, ca umpli de buna mireasma sufletele;
  • Bucura-te, pazitorul cel nebiruit al pamantenilor;
  • Bucura-te, scara cea cu buna-suire a credinciosilor;
  • Bucura-te, prin care se innoiesc cele de jos;
  • Bucura-te, prin care se inchina cele de sus;
  • Bucura-te, Sfinte Ioane, preacinstite Inaintemergatorule !

Condacul 8

    Vedenie straina daca a vazut Zaharia pentru tine, fiul lui, Ioane proorocule, s-a spaimantat cand a vazut pe Gavriil, de a carui frica a ramas mut pana cand te-ai nascut, si indata a cantat lui Dumnezeu : Aliluia !

Icosul 8

    Cu totul esti tu celor din nevoi straja tare, si ocarmuitorilor slava si stapanie, ca prin tine, Ioane, credinciosii biruiesc toate semintiile vrajmasilor si, laudandu-te, te maresc cu tocmita cantare asa :

  • Bucura-te, izbavirea si curatirea pacatelor;
  • Bucura-te, vas cinstit al Domnului;
  • Bucura-te, cantare infrumusetata a Stapanului;
  • Bucura-te, cetate de Dumnezeu sadita si rai de hrana;
  • Bucura-te, loc de Dumnezeu umblat si lumina vietii;
  • Bucura-te, ca ai inflorit rodul curatiei;
  • Bucura-te, ca izvorasti raul intelepciunii;
  • Bucura-te, saditorul livezii celor fara de materie;
  • Bucura-te, lucratorul odraslei celei nestricacioase;
  • Bucura-te, prin care ne-am luminat toti;
  • Bucura-te, prin care s-au mantuit credinciosii;
  • Bucura-te, ca izvorasti luminarea dreptei credinte;
  • Bucura-te, Sfinte Ioane, preacinstite Inaintemergatorule !

Condacul 9

    Infricosatu-s-a Elisabeta, daca a vazut pe Maica lui Iisus, venind catre dansa la inchinare, si pruncul in pantecele ei cu bucurie a grait : Cel ce luminezi toate, lumineaza-ne si pe noi care cantam lui Dumnezeu : Aliluia !

Icosul 9

    Daca au intrat in urechile lui Zaharia graiurile Elisabetei intelegand dezlegarea celor nevazute ce vor sa fie, toti s-au minunat si au grait asa :

  • Bucura-te, tainuitorule al celor negraite;
  • Bucura-te, dezlegatorule al stricaciunii celui intai-zidit;
  • Bucura-te, datatorul cunostintei de cele ce vor sa fie;
  • Bucura-te, surpatorul mandriei celor potrivnici;
  • Bucura-te, reazem si tarie dreptmaritorilor ocarmuitori;
  • Bucura-te, tarie si folositor credinciosilor domni;
  • Bucura-te, ca luminezi ochii inimilor;
  • Bucura-te, ca intuneci gandurile cele rele;
  • Bucura-te, cantare frumoasa si cu bun miros;
  • Bucura-te, suflet cinstit al sufletelor celor bune;
  • Bucura-te, doctorul sufletelor si al trupurilor;
  • Bucura-te, aratatorul minunilor celor multe;
  • Bucura-te, Sfinte Ioane, preacinstite Inaintemergatorule !

Condacul 10

    Sfinte, izbaveste de toate nevoile pe toti cei ce alearga catre tine, la dumnezeiasca pomenirea ta cea purtatoare de lumina si cu raze stralucitoare; ca ai indraznire catre Dumnezeu, si poti sa izbavesti din nevoi pe cei ce cu dragoste Ii canta Lui : Aliluia !

Icosul 10

    Zid esti oamenilor, Sfinte Ioane, si turn nebiruit intru razboaie, ca, prin folosirea ta cea nebiruita, se biruiesc taberele vrajmasilor; iar noi, fiind mantuiti graim catre tine unele ca acestea :

  • Bucura-te, folositorul cel tare al pamantenilor;
  • Bucura-te, alungatorul cel tare al dusmanilor;
  • Bucura-te, cel ce biruiesti tabere in zile de razboi;
  • Bucura-te, cel ce daruiesti sfaturi de taina;
  • Bucura-te, crin iubitor de mir al mirosului celui de taina;
  • Bucura-te, trandafirul cel nevestejit al mirosului celui dumnezeiesc; 
  • Bucura-te, ca izvorasti raul vindecarii;
  • Bucura-te, ca din tine curg paraie minunate;
  • Bucura-te, steaua care luminezi lumea;
  • Bucura-te, lumina care luminezi cele intunecate;
  • Bucura-te, umblarea si taria schiopilor;
  • Bucura-te, povata si lumina orbilor;
  • Bucura-te, Sfinte Ioane, preacinstite Inaintemergatorule !

Condacul 11

     Proorocule sfinte botezatorule, pentru multimea minunilor tale celor vrednice de lauda, de ti-am aduce cantari si glasuri care sa minuuneze tot neamul omenesc, nimic nu savarsim cu vrednicie, fata de darurile tale, pe care le daruiesti noua celor ce cantam lui Dumnezeu : Aliluia !

Icosul 11

    Purtatorule de lumina si dumnezeiescule Ioane proorocule, cu infricosatoarele si luminatele tale minuni lumineaza si straluceste inima noastra a celor ce cu dragoste aducem tie rugaciuni si graiuri ca acestea :

  • Bucura-te, folositorul saracilor si al vaduvelor;
  • Bucura-te, vindecatorule al multor neputinciosi si bolnavi;
  • Bucura-te, lauda cea dulce a celor necajiti;
  • Bucura-te, mangaierea frumoasa a celor osteniti;
  • Bucura-te, intarirea cea preamarita si minunata a credinciosilor; 
  • Bucura-te, proorocia si ingradirea de aparare a Bisericilor;
  • Bucura-te, ca celor ce inoata tu le esti povatuitor;
  • Bucura-te, ca te-ai aratat doctor celor bolnavi;
  • Bucura-te, locul hranei celei fara de moarte;
  • Bucura-te, pacea vietii celei nestricacioase;
  • Bucura-te, tarina a pomilor celor infloriti;
  • Bucura-te, radacina din odrasla pururea vie;
  • Bucura-te, Sfinte Ioane, preacinstite Inaintemergatorule !

Condacul 12

    Sfinte botezatorule, da dar dumnezeiese din cer cantaretilor tai, ca luminezi ca o faclie prealuminata pe cei credinciosi si arzi pe cei ce nu canta cinstitei tale biserici si lui Dumnezeu : Aliluia !

Icosul 12

    Se lumineaza credinciosii de a ta vedere, laudandu-te cu cantari prea marite, caci ca un rai frumos dumnezeiesc si stapanesc, botezatorule sfinte, inmiresmezi sfintind pe cei ce te lauda pe tine cu fierbinteala si-ti canta asa :

  • Bucura-te, margaritarul cel frumos si de mult pret;
  • Bucura-te, izvorul cel preafrumos si preabogat;
  • Bucura-te, vasul cel iubitor de mir ingerilor si oamenilor;
  • Bucura-te, numele cel scump al proorocilor si al apostolilor; 
  • Bucura-te, sabie infricosatoare asupra ereticilor;
  • Bucura-te, pecetea celor doua Testamente;
  • Bucura-te, ca izbavesti din nevoi pe cei robiti;
  • Bucura-te, ca biruiesti pe cei protivnici credinciosilor;
  • Bucura-te, floarea cea preafrumoasa a dreptei credinte;
  • Bucura-te, mirul celor cu bun dar;
  • Bucura-te, Sfinte Ioane, preacinstite Inaintemergatorule !

Condacul 13

    Sfinte Ioane proorocule, dulceata lumii, frumusetea cerului cea impatrit luminata, primind aceasta rugaciune de acum, izbaveste pe toti din toate nevoile, si-i scoate din chinul cel ce va sa fie pe cei ce te lauda cu credinta, cantand lui Dumnezeu : Aliluia !
(Acest condac se zice de trei ori.)

Apoi se zice iarasi Icosul intai si Condacul intai.
Ca orice Acatist se recomanda a fi citit 40 de zile consecutiv.


    In fiecare an, pe 7 ianuarie, sarbatorim Soborul Sfantului Ioan Botezatorul, zi in care il cinstim pe cel care l-a botezat pe Hristos in Iordan. Sfantul Ioan Botezatorul s-a nascut in cetatea Orini, in familia preotului Zaharia. Elisabeta, mama sa, era descendenta a semintiei lui Aaron. Nasterea prorocului Ioan s-a petrecut cu sase luni inaintea nasterii lui Iisus. Nasterea sa a fost vestita de catre ingerul Gavriil lui Zaharia, in timp ce acesta slujea la templu. Pentru ca nu va da crezare celor vestite de ingerul Gavriil, Zaharia va ramane mut pana la punerea numelui fiului sau. 


Cum ajunge sa-L cunoasca Sfantul Ioan Botezatorul pe Hristos?

    Potrivit Sfintei Scripturi, Ioan Botezatorul a saltat in pantecele maicii sale, in momentul in care Elisabeta se intalneste cu Fecioara Maria atunci cand aceasta Il purta in pantece pe Domnul. Desi a saltat in pantece, Ioan afirma ca "nu-L stia pe Domnul” (Ioan 1, 31). Aceasta marturisire a lui Ioan este adevarata, caci el nu putea cunoaste din proprie experienta ca Cel purtat in pantecele Mariei este Fiul lui Dumnezeu. Parintele Dumitru Staniloae, comentand acest episod, spune ca Ioan "a simtit venind din Acela o lumina, sau de la Duhul Sfant din El, care l-a facut sa salte de bucurie. Sunt cunostinte care apar in noi in chip tainic, fara niciun efort al nostru de a le castiga”.

    Raspunsul la intrebarea "Cum ajunge sa-L cunoasca Sfantul Ioan Botezatorul pe Hristos?", il gasim la Evanghelistul Ioan (In 1, 34), care reda marturia Botezatorului: "Cel ce m-a trimis pe mine sa botez cu apa, Acela mi-a spus: Peste care vei vedea Duhul pogorandu-Se si ramanand peste El, Acesta este Cel ce boteaza cu Duhul Sfant. Si am vazut si marturisit ca El este Fiul lui Dumnezeu" (In 1, 33-34). Parintele Dumitru Staniloae, talcuieste acest eveniment astfel: "Dumnezeu il poate face pe om sa auda in forma omeneasca ceea ce vrea El sa-i spuna, si sa vada in forma in care vad ochii omenesti vointa Sa dintr-un anumit moment. Ioan a fost proroc cand Dumnezeu i-a spus cum va cunoaste pe Fiul Sau intrupat, si a fost apostol cand a vazut pe Duhul Sfant pogorat peste Hristos si a auzit glasul Tatalui cu privire la El. Cum putea vorbi omeneste Fiul lui Dumnezeu intrupat, asa si Tatal Lui a putut "vorbi" sau face pe Ioan sa-L auda vorbind. Se arata si in aceasta ca omul este dupa chipul lui Dumnezeu".



Misiunea Sfantului Ioan Botezatorul

    Sfantul Ioan Botezatorul a inceput sa predice in al cincisprezecelea an al domniei Cezarului Tiberiu, pe cand Pontiu Pilat era procuratorul Iudeii (Luca 3, 1-2). El a avut menirea de a pregati poporul pentru primirea lui Mesia si de a-L descoperi pe Acesta si a-L face cunoscut lui Israel. Mesajul principal pe care el il transmitea era: "Pocaiti-va, ca s-a apropiat imparatia cerurilor!".



Ioan Botezatorul model al smereniei

    In conditiile in care, omul cazut in pacat nu mai doreste sa se afirme decat pe sine, se vrea atotputernic si suveran peste tot si toate, Sfantul Ioan Botezatorul, cel care L-a botezat pe Hristos, afirma despre sine: "Nu sunt vrednic, ca plecandu-ma, sa-I dezleg cureaua incaltamintei” (In 1, 27). Desi afirma de doua ori: "Iata Mielul lui Dumnezeu: Cel ce ridica pacatul lumii”, iar dupa botezul Domnului in Iordan: "Am vazut Duhul coborandu-Se din cer ca un porumbel si a ramas peste El", marturiseste: "Eu trebuie sa ma micsorez, iar El trebuie sa creasca." Pare nefiresc ca un om sa doreasca sa se micsoreze, cu scopul ca aproapele sau sa sporeasca. Firesc ii este omului cazut din har, sa doreasca a creste si a se imbogati pe seama si in dauna celorlalti. Semenii trebuie sa existe pentru un om cazut in pacat, doar sa-l admire si sa-i slujeasca.

    Ioan Botezatorul ne poate fi tuturor indreptar spre a birui mandria. Trebuie sa retinem ca avem capacitatea de a iesi din noi si a ne jertfi pentru aproapele nostru.



Intelesul duhovnicesc al imbracamintei si hranei Sfantului Ioan Boteazatorul

    Din Evanghelia dupa Marcu, aflam ca Sfantul Ioan Botezatorul era imbracat in haina din par de camila, incins cu o curea de piele si ca se hranea cu lacuste si miere salbatica.

    Camila poate simboliza atat curatia, cat si necuratia. Daca in Vechiul Testament ea putea fi privita ca un animal curat pentru ca era rumegator, ea putea fi vazuta si ca necurata, daca tinem seama ca avea copita despicata. Daca ramanem la prima semnificatie, cea de animal curat, camila simbolizeaza poporul ales, in timp ce necuratia prefigura neamurile pagane.

    Faptul ca Ioan purta o haina din par de camila, semnifica chemarea evreilor si a paganilor la Hristos.

    Cureaua, provenita de la un animal mort, semnifica prin incingerea cu ea, omorarea patimilor.

    Cat priveste hrana sa, trebuie sa stim ca albinele si lacustele erau considerate a fi curate in Vechiul Testament, semn ca Ioan se hranea doar cu cele placute Domnului.



Moartea Sfantului Ioan Botezatorul

    Din Evanghelie cunoastem ca Irod, la un ospat prilejuit de sarbatorirea zilei de nastere, a taiat capul Sfantului Ioan Botezatorul, la cererea Irodiadei. In acea vreme, Sfantul Ioan era intemnitat in castelul lui Irod de la Maherus. Ioan il mustrase pe Irod pentru traiul lui nelegiuit cu Irodiada, care era sotia fratelui sau. In ura ei de moarte, Irodiada a sfatuit-o pe Salomeea, fiica ei, care dansase si placuse oaspetilor si indeosebi lui Irod, sa ceara de la acesta capul Botezatorului ca rasplata.

Sarbatorile inchinate Sfantului Ioan Botezatorul

    Biserica a inchinat lui Ioan sase sarbatori:

  •  zamislirea lui (23 septembrie), 
  • nasterea (24 iunie), 
  • soborul lui (7 ianuarie), 
  • taierea capului (29 august), 
  • prima si a doua aflare a capului lui (24 februarie) 
  • si a treia aflare a capului sau (25 mai).





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu